top of page

Vernissage i Hemlingby

Uthuset, Gubbäcksvägen 33

Ann-Sofie Halvarsson

Jag har ett stort intresse för mönster som ofta återkommer i bilderna på olika sätt. Mina oljemålningar har varit motiv av kurbitsmönster och olika folkdräkter med alla de fantastiska hantverk som finns.Sedan jag var barn har jag varit omgiven av textiler som har inspirerat mig. Jag kommer denna gång att visa mina digitala collage som är en blandning av bilder från måleriet och naturen. De digitala collagen är viktiga i min skapande process. Även en liten oljemålning på mitt senaste tema textil från folkdräkter kommer att visas. Senast jag ställde ut i min födelseort Gävle var 2009 på Galleri Majoo.

Det har blivit många utställningar från Djurgårdskyrkan 1993 till Liljevalchs Vårsalong 2019. Mer om Ann-Sofie finns på www.annsofiehalvarsson.se och Instagram annsofie48


Britta Hjort

Jag har just avslutat en tvåårig utbildning i keramik vid Leksands Folkhögskola. Där har jag fått testa att arbeta med lera på massor av olika sätt. Jag har fastnat för plasticiteten i leran och att låta händerna forma och arbeta direkt med materialet, utan verktyg emellan.

Under våren har jag och min klass varit på en studieresa till ”porslinets huvudstad” Jingdezhen i Kina. Där har vi under en månads tid arbetat i en verkstad och besökt olika keramik-sevärdheter.

Jag är intresserad av både brukskeramik och skulptur och inspireras mycket av naturen och dess intressanta former, färger och strukturer. Jag letar efter harmoniska och naturliga former när jag skapar och vill att mina saker ska hålla över tid, såväl estetiskt som praktiskt.

I höst flyttar jag till Göteborg för att jobba och ha keramiken vid sidan av. Där vill jag också lära mig att väva.


Ingela Jonsson

Jag har alltid haft en längtan att skapa. Att måla har varit en stark längtan men, som så många andra gick jag omkring och trodde att jag inte kunde. Materialen har varit många under åren, men mest textil.

Hösten 2000 började jag på keramikkurs och blev fast i leran. 2006 kom jag i kontakt med Vedic Art, och först då vågade jag börja måla. Jag insåg att det finns lika många sätt att måla som det finns människor. Vedic Art handlar mer om personlig utveckling än om att måla vackra tavlor. Alla har sitt eget sätt att måla och inget är rätt eller fel, bara olika. För mig gick utvecklingen snabbt igenom de 17 principerna i Vedic Art. Jag utbildade mig även till lärare i Vedic Art2006. Under mina kurser har förmånen att få följa andra på den roliga och frigörande vägen in i måleriets underbara värld.

Hösten 2018 tog jag mod till mig och gick en kurs i akrylmålning för Johan Thunberg. Då insåg jag att jag faktiskt kan och vill utveckla mitt målande och måla mer föreställande.

Jag har min ateljé i Kavalleristen på Kungsbäck, Gävle. Mer info: http://skapardax.se/


Else Nygren

Textilpysslare sedan barndomen. Ivrigt påhejad av alla textillärarinnor i släkten.

Numera pensionär. I mitt förra liv var jag lärare på universitetet.

49 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
bottom of page